Weboldalad teljesítményével gondjaid vannak és nem tudod kihez fordulj segítségért, mert nem tudod, hogy min kellene javítani?
3-4 évvel ezelőtt biztosan a marketing szakma többsége azt mondta volna, hogy fordulj SEO-s céghez és rendbe lesz téve a weboldalad. Azóta már megváltozott ez a határozottság, mert önmagában egy SEO-s cég nem tud olyan átfogó szolgáltatást nyújtani, amire szükséged lehet. Természetesen léteznek olyan cégek, amelyek komplex weboldal rendbetételi csomaggal várnak, de ezeket már nem is lehet SEO-s cégnek hívni.
Miért nem elég egy SEO-s cég, ha számottevő helyezésjavulást szeretnél a keresőben? Ennek magyarázata nem fér bele egy mondatba.
Szűken értelmezve mivel foglalkozik egy SEO-s cég:
- átvizsgálja a weboldalad
- javaslatokat tesz a hibák javítására
- ha ért ahhoz a portálmotorhoz amiben készült
- a weblapod, akkor az alapvető beállítási dolgokat
- ki is javítja
- linket épít.
Ez elég a weboldalad rendbe tételéhez? Nem.
Mi hiányzik még?
- programozás
- sitebuild javítások
- tartalommarketing
- közösségi média kezelés
- hirdetési kampány kezelés
Lehet, hogy van programozód és sitebuildered, így velük csökken a lista, akikre szükséged van, de van egy hatalmas terület, ami nélkül már nehezen érhető el kiemelkedő helyezésjavulás, az pedig nem más, mint a tartalommarketing. Ez egy külön szakmává nőtte már ki magát, amely számodra is megtanulható, sok gyakorlás, próbálkozás és idő kérdése.
Mikor fordulj akkor SEO-s céghez?
Akkor, hogy ha tudni szeretnéd, hogy mi a probléma a weboldaladdal, mit kell javítanod, javíttatnod. Ne dőlj be ennek a mondatnak sosem: „Garantáljuk, hogy első helyen lesz a Google-ban!". Ez csak akkor lehet igaz, hogy ha nem a természetes találati listára gondolnak, hanem a hirdetési lista első helyére, súlyos pénzekért.
A célod az, hogy a természetes találati listában javuljon a helyezésed!
„Első hely a
Google-ban!"
Sokan ilyen jelszavakkal próbálnak ügyfeleket szerezni, pedig ez rendszerint kamu, tisztelet a kivételnek! Pénzzel gyorsan megoldható, de ez az amiből mindig a legkevesebb van, tehát marad a munka.
4-5 évvel ezelőtt gombamód megszaporodott azon egy-két személyes kis cégek száma, akik keresőoptimalizálónak hívták magukat, de nem csináltak mást csak ezrével ontották a linkcenteres és még ki tudja milyen, szinte beazonosíthatatlan helyre eldugott linkeket, mert a célmondat az volt: legyen sok weboldalra mutató linked, az a nyerő. Ma már ez nem hogy nem nyerő, de mondhatni, hogy tiltott optimalizálási körbe tartozó dolog lett.
Vigyázz, mert sok olyan cég van ma is még, akik nem fejlődtek a Google algoritmus változásával együtt, és még ma is csak ilyen linkeket építenek.
Google keresőjét egy misztikum lengi körül, ami leginkább annak titkos keresési algoritmusában testesül meg. Nem tudhatjuk, hogy melyek azok az elemek, amelyeket ha kijavítunk, akkor biztos, hogy első helyeken szerepel weblapunk, mégis van megoldás.Több, mint 1000 szempont van, és hiába titkosak, azért a legtöbb sejthető, mert a keresők fejlesztői kiadnak, kiszivárogtatnak irányelveket, melyek segítik a weboldal készítőit, illetve sok szempont tapasztalati úton kikísérletezhető. Ennek csak egy eleme a linképítés.
A linkek nem rossz dolgok, nehogy félre értsd! A linkek nagyon jó dolgok, amelyekre szüksége van a weboldaladnak, de ezeknek a linkeknek ma már értékesnek kell lennie. Értékes az a link: ami olyan weboldalról mutat a tiédre, ami a te témaköröddel releváns hely, valamint nem csupán csak egy link a sok között felsorolásban, hanem az szövegkörnyezetben van. A legjobb, hogy ha az a szöveg konkrétan a weboldaladról szól. Lehet az más weboldalán egy bemutatkozás, amiben hivatkozás van a weblapodra, de lehet egy blogcikked behivatkozása is. A lényeg, hogy a szövegkörnyezet, ahol a linked van, az olyan tartalmú legyen, mint a weblapod.
Pl. rengeteg látogatót tud hozni a weblapodra egy népszerű portál behivatkozása, ha kiteszi az egyik cikked. Ugyan a tapasztalatok azt mutatják, hogy közvetlenül nem fog ezzel a vásárlóid száma nőni ha értékesítő oldal vagy, és egy blogcikked kikerül egy ilyen helyre.
Milyen elvárásaid legyenek egy SEO-s céggel szemben?
1. Konzultáció lehetőség, mielőtt bármit is csinálnak a weblapoddal, megelőzve, hogy hozzáférést adnál rendszereidhez. Meg kell beszélnetek, hogy mik az elérendő céljaid. Fontos, hogy megismerjék céged tevékenységét és meghatározzátok azokat kulcsszavakat, amelyekre a top 10-be szeretnél kerülni. Figyelj arra, hogy elhangozzon: ez hosszú munka lesz, nem fogsz pár hét alatt csúcsra törni. (Sajnos ez az igazság általában. Nagyon kicsi az a szegmens, ahol ma még nem optimalizált oldalak vannak, vagy olyan kis számú a konkurencia, hogy gyerekjáték a helyezés javulása.)
2. Legyen konkurencia elemzés, hiszen őket szeretnéd megelőzni a rangsorban.
3. A weboldal jelenlegi állapotfelmérése, hatékonyságának vizsgálata.
Mindig ez a lépés a legfontosabb, hiszen ekkor derül ki honnan kell az építkezést elkezdeni. Utat mutat mik azok módosítások, amiket feltétlen el kell végezni ahhoz, hogy a keresők szeressék weboldalad. Egy jó szakértő, több mint 100-féle szempontból vizsgálja meg a weboldalad, hogy objektív képet kapjon a jelenlegi állapotról. Ez egy komplexebb feladat, amit te is fel tudsz térképezni (pl. seosiker.hu), de a sok szakkifejezés lehet számodra kínaiul fog hangzani.
A teljesség igénye nélkül pár általános szempont az analízisből:
- látogatottság vizsgálat (összetétel, forrás, demográfi ai összetétel stb.)
- közösségi-szociális média kihasználtság (Facebook, Google+, Twitter, LinkedIn, stb.)
- reszponzivitás (a kijelzőkhöz igazodik weblapod?)
- URL-ek formája
- robots.txt és sitemap.xml megléte
- meta tagok vizsgálata (leírás, cím)
- képek optimalizáltsága (elhanyagolt, de fontos szempont)
- duplikált tartalmak vizsgálata (ne legyen többszörözve semmiféle tartalom)
- linkek ellenőrzése (befelé és kifelé mutató linkek)
- kulcsszavak és tartalom kapcsolata
- beindexelt oldalak száma
- oldal betöltési sebességének mérése (a látogató türelmetlen, nem szereti a lassan betöltődő oldalakat)
- weblap szerkezetének vizsgálata
- HTML vizsgálat
Nem probléma, ha nem tudod mit jelentenek a felsorolásban található fogalmak, mert egy jó analízisnek ezekre is fényt kell derítenie.
4. A vizsgálatok eredményeképp kapnod kell egy részletes írásos elemzést, amely tartalmazza a jelenlegi állapotot: nem csak a hibákat, hanem azokat az elemeket is, amelyek jól vannak beállítva. Hiszen jó ha tudod azt is, hogy mit csináltál jól. Legyen benne a hibák felsorolásán kívül az is, hogy hogyan kell azokat javítani, mik az elfogadott beállítások. Lehet több dolog is a weboldaladban, ami jól van beállítva most is, de lehet még jobb is, így ilyen listát is tartalmaznia kell. Útmutatót kell kapnod, hogy a hibás elemek javításán kívül hogyan jutsz el célod eléréséhez, mikre kell odafi gyelned, mit kell még tenned.
5. Ha a SEO-s cég nem csak weboldal analízisre szakosodott és bevállal több részt a javításokból, optimalizálásokból, akkor meg kell állapodnotok a pontos feladatlistában és ütemezésben, valamint ki kell tűzni, hogy mely az az időpont, amikorra eredményt kell látni a tevékenységüknek köszönhetően. Határozzátok meg az árat is, hogy milyen munka mennyibe kerül. Sikerdíjas fi zetés ritka, mert az, hogy mit nevezünk sikernek, az elég tág fogalom. Hiszen ha a találati lista első oldalára kerülsz, az még nem konkrét cél beteljesülés, mert a nagy kérdés: „Milyen kulcsszóra?". Egy egyszavas hatalmas konkurenciát magában foglaló kulcsszóval helyezés javulást elérni ezerszer nehezebb, mint egy hosszú kifejezésre (long tail) ahol esetleg még a konkurencia is minimális. Pl. a „marketing" szóra első oldalra kerülni a 8. oldalról rövid időn belül kimondhatjuk, hogy lehetetlen, de esélyes lehet a „tartalom marketing tanácsadás Kisújszállás" kifejezésre.
6. Folyamatos kommunikáció biztosítása.
Nézzük meg milyen eredménnyel zárulhat az weboldal analízise:
- a legjobb, amikor azt kapod válasznak, hogy az oldal részben optimalizált, csak nincsenek kihasználva az oldalt működtető rendszer lehetőségei. Szakértő munkával, több tartalommal, egy kis marketinggel, a kulcsszavaid megfelelő használatával igen jó eredményeket tudsz elérni.
- Abban az esetben, amikor azt a választ kapod, hogy oldalad nem optimalizált, akkor mindenképp egy stratégiát kell felépíteni, hogy ezen a helyzeten javítani tudj:
- Új kulcsszavakra (keresőszavak, amikre azt akarod, hogy jó helyezésed legyen) kell építeni a tartalmakat, tudatosan felépítve a mondandót, vagy a jelenlegi tartalmakat átírni
ennek megfelelően. - Ki kell tölteni a weblap tartalmainak, képeinek meta (böngészés közben nem látható leíróelemek a keresőknek) elemeit, mert hiányoznak, vagy nem szabályszerűek,
- Ki kell építened a szociális média hálózatot (Facebook, Google+, Instagram, stb.), blogokat kell indítani (ha jó vagy a szakmádban, csak írd le mik azok, amelyek éppen foglalkoztatnak), hiszen ezek mind-mind erős hivatkozások lesznek az oldalra és nagyon fontos kommunikációs csatornái lesznek vállalkozásodnak,
- Programozó segítségével változtatni kell az oldal struktúráján, javítani kisebb programozási problémákon,
- Ha teljesen reménytelen a mostani weboldal, és kisebb programozással nem javítható, mert régi, elavult módszerekkel épült fel, a legegyszerűbb egy újabb weboldal elkészíttetése a már megvizsgált szempontok fi gyelembevételével. Ez fájó, de mégis az egyik legköltséghatékonyabb dolog sok esetben.
Egy jó SEO-s cég kincs, nélküle csak akkor kapsz átfogó képet arról, hogy mit kell javítanod a weboldalad helyezésének javulásához, hogy ha Te magad eligazodsz a marketing, programozás, weboldal szerkesztés világában.
Egy tanács a végén: a készülőben lévő weboldalad még élesítés előtt vizsgáltasd át, hogy olyan oldalt vegyél át a készítőktől, amin már csak tartalmilag kell simogatni és apró beállításokat kell csak megtenni.
...és még egy: jó ha tudod, hogy egy technológiailag és tartalmilag optimalizált weboldallal a reklámköltségeid nagy mértékben csökkennek!
Megjelent az Infoartnet Magazin 2. számában.